Ondertussen bij Human Safari

humansafari-mike-201216_003

Human Safari is 1 september 2016 officieel van start gegaan. We vonden het tijd worden voor een kleine terugblik en stellen daarom 5 vragen aan oprichter Mike van der Burg.

1. Hoe kijk je terug op de eerste 4 maanden Human Safari?

Druk, chaotisch, maar ook enorm genieten! Het gaat heel goed en we krijgen ook een hoop leuke reacties van klanten, oud collega’s, vrienden en familie. In het begin was het voor mij echt een enorme omschakeling van loondienst naar het ondernemerschap. Dat heeft hier en daar wel wat stress opgeleverd, kan ik je vertellen.

 

2. Waarom ben je Human Safari gestart?

Ik ben Human Safari gestart, omdat ik vind dat marketing en communicatie tegenwoordig veel te veel gaat over statistieken, data en technische oplossingen, in plaats van over mensen, behoeften en (emotionele) drijfveren. De gestandaardiseerde oplossingen liggen vaak al klaar en de doelgroep zit er vervolgens niet op te wachten. Ik snap dat er geld verdiend moet worden, maar betekenisvol zijn voor mensen en winst maken, kunnen ook heel goed hand in hand gaan. Bij Human Safari proberen we het beste uit organisaties te halen door vorm en inhoud te geven aan hun idealen, waarden en ambities en betekenisvol te zijn voor de mensen om hen heen.

Veel organisaties zijn de marketingtrucjes, manier van communiceren en transactie-gedreven cultuur ook wel zat, maar weten niet waar ze moeten beginnen om het anders te doen. Er komt namelijk nogal wat bij kijken om dingen te veranderen. Wij helpen ze daarom óók organisatorisch te veranderen, veelal voor een langere periode. We beginnen klein en breiden het steeds verder uit, zodat het ook behapbaar blijft voor de mensen binnen de organisatie.

In Zuid-Holland zijn duizenden vrijwilligers actief met het behoud en beheer van erfgoed en natuur en landschap. De Groene Motor en het Erfgoedhuis ondersteunen deze vrijwilligers. Via het nieuwe platform willen we instellingen en vrijwilligers in contact brengen met elkaar, ‘vraag en aanbod’ delen en kennis en informatie uitwisselen.

humansafari-mike-201216_001
3. Wat hebben jullie zoal gedaan de afgelopen maanden?

Eigenlijk zijn we alleen maar met projecten bezig geweest. Vanaf dag één zijn we lekker bezig, daar ben ik echt heel dankbaar voor. We doen een heel groot project voor Stichting JP van den Bent, waar website ontwikkeling, videoproductie, copywriting en fotografie samenkomen. Daarnaast zijn we hele mooie dingen aan het doen voor Erfgoedhuis Zuid-Holland en Monumentenwacht Zuid-Holland. Samen met Redkiwi werken we voor Adviesbureau JSO, AVEX, ABB Bouw en AAG. Dit zijn allemaal projecten waar we veel met merkontwikkeling, online strategie en ontwerp bezig zijn. Eén voor één ontzettend mooie projecten. Heel divers ook, van zorg tot cultuur en van bouw tot multimedia.

 
4. Wat maakt Human Safari zo verschillend ten opzichte van andere bureaus?

We hebben geen processen, geen standaard werkwijze of vaste producten en diensten. We werken ook niet vanuit een pand met tientallen mensen, zijn niet locatiegebonden en niet afhankelijk van een gekozen techniek waar we mee werken. We werken bij de opdrachtgever of wijken uit naar een locatie in de buurt. De mensen met wie we werken zijn strategen, ontwerpers, fotografen, filmmakers, copywriters, marketeers, etc. Het zijn allemaal zelfstandigen met een enorme passie voor hun vak. Ze zijn ook allemaal ondernemer en zijn daardoor zeer betrokken en flexibel en voelen veel verantwoordelijkheid voor hun werk.

Ik zag telkens dat veel goede mensen weg gingen bij bureaus om te gaan freelancen. Ze willen vaak meer vrijheid bij de invulling van hun werk, niet de hele dag op kantoor doorbrengen, geen 9 tot 5 baan en plezier hebben tijdens hun werk. Dat laatste klinkt heel logisch, maar er zijn er zoveel die weinig plezier uit hun werk halen. De mensen waar wij mee werken, doen zelfstandig een aantal projecten per jaar, maar missen af en toe het werken in een team of de projecten waar strategie, concept, ontwerp en techniek samenkomen. Dit zijn de projecten die we ze bij Human Safari wel kunnen bieden. We kijken naar het type opdrachtgever en type project en betrekken dan de juiste mensen erbij. Dit zijn mensen die we vaak al jaren kennen en enthousiast worden van de opdracht. Het enige wat we vragen is passie, toewijding, plezier en betrokkenheid. De rest komt altijd vanzelf goed.

 

5. Wat zijn jullie plannen voor 2017?

2017 gaat heel goed van start, want in januari starten er direct twee grote projecten. Daarnaast lopen huidige projecten nog door tot medio februari en zijn we met een hele mooie opdrachtgever in gesprek voor merkstrategie en ontwikkeling van diverse digitale middelen. We bestaan nog niet eens een half jaar en ik had nooit verwacht dat het nu al zo goed zou gaan. Voorlopig droom ik alleen groots en handel ik nog voorzichtig. Ik probeer voornamelijk heel dankbaar te zijn en hoop op mooie samenwerkingen in 2017!